· 

zeecontainer als luchtkasteel

Mensen in mijn directe omgeving horen mij al jaren praten over het bouwen van een woning op basis van zeecontainers. De reacties daarop zijn uiteenlopend tussen "dat geeft toch geen huisgevoel" tot "geniaal!". Ik houd het zelf op geniaal, maar zeker niet een eigen idee...

 

Aanleiding

Onder het mom van "Reduce tot the max" heb ik mij een paar jaar geleden tot doel gesteld op 'kleinere voet' te gaan leven in een huis dat past bij mijn leefsituatie en kijk op het leven. Een een huis dat past bij de uitdagingen die aan mij/ons worden gesteld. Duurzaam, energie neutraal, delen vs bezitten, etc... Daarbij wil ik beginnen met het reduceren van mijn (schamele) bezit als ballast in de eindfase van mijn Leven. Zeg maar, voorkomen dat mijn kinderen de 'troep' moeten opruimen die ik bij leven heb verzameld. Consuminderen...

 

Standaardisatie/Modularisatie

In mijn functie als consultant in de Maak Industrie bij de Cadac Group, adviseer ik onze klanten een belangrijk deel van de efficiëntie te zoeken in standaardisatie en modularisatie van hun producten.

 

Modularisatie: "De procedure van compositie en de-compositie van een product door deze op te delen in eenheden of groepen die specifieke doelen ondersteunen."

 

Het ultieme voorbeeld van standaardisatie en modularisatie is Lego. "Van Lego kun je alles bouwen"

 

 

 

Zeecontainer

Een ander voorbeeld van standaardisatie en modularisatie is de toepassing van zeecontainers bij de handel over zee en over land. Deze zijn op grote schaal leverbaar tegen minimale prijs (20 ft container, ongeveer 2.500 euro excl. BTW). 

 

"Een container of zeecontainer is een gestandaardiseerde metalen kist voor het transport van losse goederen. Door het gebruik van standaardafmetingen kan de container zowel via de weg, het water als per spoor worden vervoerd, zonder dat de goederen zelf hoeven te worden in- of uitgeladen." (bron: wikipedia)

 

Bijkomend voordeel van de zeecontainer is dat deze is gebouwd uit cortenstaal. Deze staalsoort vormt aan het oppervlak een oxidatie-'huid' die voorkomt dat de roestvorming doorzet. Is wel handig bij vervoer over zee. Deze staalsoort wordt ook vaak toegepast bij kunstwerken, waardoor deze een roestige uitstraling krijgen. Een leverancier van zeecontainers in Nederland is K-tainer die binnen 24 uur nieuwe zeecontainers levert in de lengtes 10ft, 20ft, 40ft en 45 ft.

 

Zeecontainer als huis

 

Wanneer je een zeecontainer als multi-functioneel product beschouwd, dan kun je deze toepassen voor de meest uiteenlopende doeleinden, waaronder huisvesting. Momenteel zie je hiervan ontelbare voorbeelden op het internet, hoofdzakelijk gebouwd in de USA en Australië.

 

 

Zelfs in de serie Grand Designs is aandacht besteed aan een huis aan de rand van Grillagh Water, Noord-Ierland (2014/2015). Volgens mij het enige huis in deze serie dat onder budget en binnen de afgesproken tijd is opgeleverd!

 

 

Ik vond in Ommen de firma Zeecontainerwoningen.nl. De eigenaar Niek Jansen en zijn vrouw Saskia leveren kant-en-klaar opgeleverde woonoplossingen op basis van de zeecontainer. Na een kort bezoek aan hem in zijn werkplaats raakte ik enthousiast en nam mij voor op korte termijn zo'n huis te laten bouwen. Een prijs voor zo'n woning tussen de 35.000 en 55.000 euro is voor mij gemakkelijk haalbaar. Totdat ik mij realiseerde nog een stuk grond nodig te hebben voor deze droom. Binnen een half uur viel mijn plan in duigen, kennis genomen van de grondprijzen in en rond Hengelo, vanaf 175.000 euro. Mijn droom en mijn plan gingen de ijskast in en verdampten tot een luchtkasteel...

 

Tiny Housing Twente

Vorig jaar zomer zat ik bij de kapper in Borne te wachten en wilde de regionale krant Tubantia lezen. Maar dat was niet mogelijk omdat één van de bezoekers voorovergebogen met zijn armen op de krant lag. Toch maar even gevraagd of ik deze krant mocht inzien, wat voor de man in kwestie geen enkel probleem was. Ik sloeg de krant open en las gefascineerd een artikel over een impuls voor Tiny Houses in Twente. De man ik kwestie naast mij vroeg mij of dit onderwerp mij aansprak. Ik begon met verhaal en gebaar te vertellen over het luchtkasteel van zeecontainers dat zo jammerlijk tot een einde was gekomen. Mijn mond viel open, toen de man naast mij de voorzitter bleek te zijn van Tiny Housing Twente (THT), Jan Willem Aardema, directeur Bouwschool Twente, die de aanleiding vormde voor het artikel in dagblad Tubantia. Hoe kan zo iets toevallen? Heb me meteen aangemeld als lid van deze stichting.

 

 

In oktober/november 2017 heeft THT twee informatieavonden georganiseerd bij Hogeschool Saxion te Enschede. In totaal zijn deze bezocht door zo'n 300 mensen, waarvan uiteindelijk de helft serieuze plannen had een Tiny House als primaire woning in Twente te gaan bouwen.

 

Wanneer dit alles handen en voeten zou krijgen was niet bekend, dat zou waarschijnlijk nog heel wat maanden op zich laten wachten. Maar de stuurgroep boekte resultaat. Begin maart 2018 bleek mijn gemeente Hengelo stappen te gaan zetten met een bijzonder experiment...

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Joris (donderdag, 17 mei 2018 23:50)

    https://www.tinyhousenederland.nl/achtergrond/zijn-containers-een-goede-basis-voor-een-tiny-house/

  • #2

    Hetty (maandag, 15 juli 2019 22:02)

    Wat leuk dat je hieraan gaat beginnen.
    Hoe ver ben je al??

    Liefs, je nicht Hetty

  • #3

    Ecrin Ihsan (donderdag, 27 juni 2024 08:48)

    Hallo vrienden, ik deel graag mijn ervaring met Dr. Ajayi, een geweldige spellcaster. Ik maakte moeilijke tijden door in mijn relatie omdat mijn verloofde van een jaar plotseling zei dat we onze bruiloft moesten afblazen, dat hij niet langer in mij geïnteresseerd was. Ik was in de war en zocht hulp. Zo ontmoette ik Dr. Ajayi online, die een liefdesbetovering maakte en mijn verloofde ging op zijn knieën om zijn excuses aan te bieden. Dankzij Dr. Ajayi zijn we gelukkig getrouwd. Neem contact op met Dr. Ajayi via WhatsApp \ Telegram: +2347084887094 of stuur een e-mail naar: drajayi1990@gmail.com. U zult er geen spijt van krijgen.