· 

Foamboard maquette - fase 1

Na een paar dagen freubelen een eerste uitgave van mijn maquette van te bouwen Tiny House.

 

Door Tiny Housing Twente is het maximaal woonoppervlak vastgesteld op 50 m2. Ik kan dit oppervlak bereiken door gebruik te maken van 3 stuks 20ft en 1 stuks 10ft High Cube zeecontainers. Mijn maquette is hierop gebaseerd. Op de achtergrond een 20ft zeecontainer in foamboard als referentie. In de ruimte een afbeelding van een vrouw van 1,80 meter en man van 1,95 meter.

 

De schaal van de maquette is 1  op 12,12. Dat is een beetje vreemde schaal, maar daardoor haal ik de maximale lengte van een 20ft container (6048) zeer effectief uit een stuk foamboard van 500 x 700 mm. 

 

Bij toeval stuitte ik bij DealExtreme op houten mannequins met een hoogte van van 5,5 inch  = 5,5 * 25,4 = 139,7mm. Op mijn schaal van  12,12 komt dit neer op een persoon met een lengte van 1,70 meter. Voor de belachelijk lage prijs van 3,50 euro heb er meteen 4 besteld als 3D referentie modellen in de maquette.

 

Ik probeer mijn huis zoveel mogelijk multifunctioneel te maken, maar het sanitaire sluit ik hiervan uit. Ik ben groot en wil op toilet en douche goed 'mijn kont kunnen keren'. Daardoor neemt deze ruimte relatief veel ruimte in beslag. Ik heb besloten de complete 10ft container voor dit doel te reserveren. Dit is de kubus die aansluit op het grote woongedeelte.

 

De positie van ingang en ramen moet nog worden bepaald. Wel is het de bedoeling een zwevend vlonder aan de voorzijde van de woning te monteren. Deze wordt bereikbaar via een brede schuifpui. De hele woning zal op een draagframe worden geplaatst op 2 meter boven het maaiveld. Hierdoor ontstaat extra ruimte voor stalling en opslag. Of dit kan en mag zal op de komende bewoners vergadering/workshop op 16 mei a.s. moeten blijken.

 

Bovenstaande wordt verwerkt in uitgave 2 van de foamboard maquette die ik de komende 2 weken wil realiseren. Op basis hiervan wil ik de opdracht geven de woning als casco te laten bouwen.

 

De inrichting van de ruimte is nog een onbeschreven blad. De volgende primaire zullen daarin hun plaats in de ruimte moeten vinden. De beschikbare ruimte zal daarbij optimaal moeten worden benut. Een hele uitdaging.

 

Hierbij enkele ideeën om uit te werken:

  • koken (wandkast ingebouwd, afsluitbaar)
    • aanrecht 2000 x 500 mm
    • één spoelbak (met afdek/snijplaat)
    • kokendwaterkraan (Quooker)
    • losse inductie kookplaten (3 stuks IKEA!)
    • inbouw koffie apparaat
    • inbouw oven/magnetron
    • inbouw wasmachine (klein 3,5 kg - Deawoo DWD-M301WP DWD-CV701PC)
    • lade vaatwasser (subliem)
  • wonen/slapen
    • (zij)wandkasten (volle lengte)
    • verplaatsbare ruimte-scheidende wandpanelen
    • verplaatsbare ruimte-scheidende wandkasten
    • 3-persoons sofa
      • intrek-/opklapbaar in wandkast
    • 1-persoons fauteuil
      • intrek-/opklapbaar in wandkast
    • werk-/eettafel
      • intrek-/opklapbaar in wandkast of vloer
    • 4 eettafel stoelen
      • opklapbaar in (zij)wandkast
    • 2 persoons bed in vloerruimte
      • intrek-/opklapbaar in vloer
    • 1 persoon bed/bureau
      • intrek-/opklapbaar in wandkast of vloer
    • multimedia
      • Sonos sound
      • 4K HD monitor/TV
      • Dell/Sony Video Projector met projectiescherm

Hieronder wat afbeelding ter inspiratie voor de meedenkers...