· 

Tiny House re-design - fase 3

Het beste onderdeel is geen onderdeel...

 

Bovenstaande is een gouden regel bij het ontwerpen van producten. Ook bij een huis...

 

In eerste instantie werd het maximale woonoppervlak van 50 m2 bereikt met 3 stuks 20ft- en 1 stuks 10ft containers. Maar ik kan natuurlijk gebruik maken van 2 stuks 40ft containers en daarvan slechts 50 m2 te gaan bewonen. De resterende 10 m2 wordt daarbij gebruikt als een veranda in de open lucht. Met als resultaat dat er nu 2 containers zijn met 1 contactvlak in plaats van 4 containers met 3 contactvlakken.

 

Reduce to the max...

 

Bij het inrichten van de beschikbare ruimte blijkt dan ook nog de vormfactor van de 40ft containers meer ruimte efficiënt te zijn, waardoor een verschuifbare wand (kostbaar!) niet meer nodig is en er plaats is voor twee vaste kamers. De eerste is de slaapkamer voor Illya en de tweede kan worden gebruikt als 'natte entree' of als gastenkamer.

 

Verder heb ik in Duitsland de firma Liftbed gevonden, leverancier van een tweepersoons bed dat je in het plafond 'parkeert'...

Ik heb het nieuwe ontwerp in eerste instantie in foamboard uitgewerkt. Daarna ben ik overgestapt op het voor mij vertrouwde Autodesk Inventor. Deze bevat ook een behoorlijk goede visualisatie module waarmee ik onderstaan plaatjes van het nieuwe ontwerp heb gemaakt.

 

Mocht een slimpieper denken: "hoe klim je het huis in?"... Klopt, trappen en/of talud moet nog worden ingepast.

Download
AutoCAD tekening met afmetingen van plattegrond, zij-, voor- en achtergevels
AE0000175.pdf
Adobe Acrobat document 492.7 KB