de omgekeerde tijd

Stef Bos zingt het lied 'de omgekeerde tijd', wat altijd een diepe indruk op mij maakt. Vanuit mijn technische achtergrond weet ik dat 'terug in de tijd' niet kan, maar in de poëzie is dit geen probleem. Daarbij zijn wij als mens in staat terug te gaan in de tijd, soms gewild, soms ongewild, soms ontroerend, soms onverdraaglijk...

 

Heel lang probeerde ik mij de woorden van het lied te verbeelden, hoe een omgekeerde tijd er uit zou kunnen zien. Ik bleef hangen in een klok die linksom draait of de 'sciencefiction timemachine'...

 

Door het huwelijk van mijn dochter Aafke, is mijn familie verrijkt met Ruben en hun zoon Louka en daarbij ook met de familie van Ruben. Zo heeft Anies Ahuluheluw, de vader van Ruben, de gave om beelden te scheppen. Hij is graficus c.q. beeldend kunstenaar. Een fantastische aanvulling op mijn onvermogen om poëzie te verbeelden...

 

Afgelopen jaar heb ik Anies 'uitgedaagd' een sculptuur voor mij te maken met als thema 'de omgekeerde tijd', met het lied van Stef Bos daarbij als handreiking. En het is hem gelukt, eerst als schets en daarna als keramiek sculptuur. Zowel ik, maar ook Anies zelf, zijn onder de indruk van het resultaat. Een juweel dat iedere dag mijn zintuigen en emoties raakt als ik er naar mag kijken...

De figuur is kwetsbaar, ietwat neergedrukt, maar tegelijk krachtig. Hij heeft de vaart er nog in, een ferme pas in schamele sandalen. Wat er toe doet draagt hij met zich mee. Maar de tijd maak alles vluchtig en ongrijpbaar. Gedachten voeren hem terug door de tijd. Ze lopen over aan kleurrijke herinneringen die stemmen tot spiegelen, inzicht en waardering...


3D visualisatie

Vanuit mijn vakgebied Design Automation heb ik de nodige kennis en ervaring in het 3D visualiseren van objecten. Daarbij wist ik dat er computer toepassingen zijn om vanuit een dataset aan foto's een 3D weergave te maken.

 

Op basis van 80-90 foto's het ik met behulp van de software Polycam een 3D model kunnen reconstrueren. Deze een beetje gefatsoeneerd met Blender, om daarna te publiceren via Sketchfab. Zie het resultaat hierboven.

 

De kritische beschouwer zal al snel opmerken dat de belichting te wensen over laat. Voor een optimale belichting is rondom diffuus licht een voorwaarde. Daarnaast zijn lastig te bereiken plaatsen niet optimaal, bijvoorbeeld de vrije ruimte in het kruis van het figuur. Maar voor dit moment ben ik tevreden. 

 

Er spelen plannen in mij hoofd een echte 3D scanner aan te gaan schaffen van een 'Good Enough' kwaliteit, zoals bijv. Shining 3D Einstar scanner. Deze ondersteund hogere resoluties inclusief oppervlakte textuur in kleur, voorzien van uitgebreide bewerking software. Mocht het zover komen dan zal ik hierover melding maken.